• Operaen i Houston i Texas, USA, har gått helt nye veier for å få nytt publikum. Ville det ha gått i Norge? 

    Foto:

    Wikipedia

Å selge opera i Houston

16.05.2014 - 12:36
Seksjoner: 

HGO blir i USA regnet som et viktig operahus, på nivå med Chicago Lyric Opera og San Francisco, men under Metropolitan i New York.

Siden operaen ble grunnlagt for 59 år siden har byens demografiske sammensetning endret seg radikalt. Antallet ikke-latino hvite har falt fra 62 % til 27 %, mens latino-befolkningen har økt fra 11 % to 44 %. Afro-amerikanere utgjør nå 24 %. «Siden slutten av oljel-boomen har Houston blitt en by for afro-amerikanere og latinoer», sier Stephen Klineberg, en samfunnsgeograf ved Rice Universitet, til The Economist. Det er en utfordring for kunsten. Mellom 2010 og 2011 falt operainteressen med 15 %, og en undersøkelse viser nå at bare 2 % av alle amerikanere oppsøker opera hvert år.

Men i Houston har de klart å snu denne trenden. Siden 2009-2010 sesongen har oppslutningen om  byens opera økt med 24 %. Hemmeligheten: et stadig bedre rykte blant operaelskere, sammen med ikke minst svært rabatterte billetter til førstegangskjøpere og helt nye oppsetninger rettet mot lokale etniske grupper. Operaen «Mureren» handler om byens iranske befolkning; «Nye ankomne» om den kambodsjanske befolkningen; «Forbi kontrollposten» om ulovlige latino-immigranter. «En suksessrik kunstinstitusjon må være et speilbilde av byen den holder til i», sier operadirektøren. En annen opera som nå er under produksjon heter «Biter av 9/11», som handler om krigsveteraner etter Irak-krigen. «Vi har klart å amerikanisere en opprinnelig europeisk kunstform», sier han til The Economist.

Et annet tiltak er at ansatte i operaen møter minoritetsgrupper for å utveksle ideer og spre budskapet om hva de holder på med på sosiale medier. De har innsett at de ikke kan sitte inne i huset og si «kom til oss». Operaen må oppsøke sitt nye publikum.

Også andre amerikanske operahus har vridd programmeringen til å reflektere utviklingen i befolkningssammensetningen. Professor Klineberg sier at kunst er et svært «et svært virkningsfullt vindu for å se og forstå endringene i samfunnet». Spørsmålet nå er om sponsorene støtter denne utviklingen like velvillig som de har støttet de klassiske oppsetningene av Verdi og Wagner. 

siste kommentarer