It’s all about people

31.01.2014 - 09:00
Seksjoner: 

Av Steinar Sørli

I operagarden sin hage i klassisk 1890-stil inntar en frokosten akkompagnert av elvesus og roseduft. På garden jobber vertskapet kokken Christel, som lager de lekreste retter av lokale råvarer fra Sunnfjord, og husfrua Sidsel, som deler de samme verdiene som oss om at våre gjester skal ha det godt og fint rundt seg. Gardsgutten Chris, eierne av Åmot Operagard og hunden Frida er også i sving. Med ekte engasjement og glødende gjestfrihet ønsker Yngve og jeg hjertelig velkommen til vårt hjem her på Operagarden. Det ektefølte er viktig for oss, og dette er også viktig for våre gjester. En dag fikk vi besøk av to anonyme Mystery Guests fra organisasjonen Quality Improvement. De var utsendt av De Historiske – hotel og spisesteder.

To anonyme og uanmeldte gjester dukker opp. Gjestene opplever et uredigert besøk hos oss, en øyeblikkserfaring, og basert på denne erfaringen evaluerte de service og fasiliteter. Det ble utarbeidet en rapport som pekte på sterke og svake punkt ved Operagardens tilbud. Alt fra vertskapets tilstedeværelse til lokalkunnskap og kjennskap til øl og vin vurderes,

«Mystery Guestene» dro, vi ble evaluert, funnet verdige og tildelt Kvalitetsmerket til De Historiske. Vi bestod evalueringen, og ble tatt opp i organisasjonen De Historiske – hotel og spisesteder. De historiske består av femti hoteller, nitten spisesteder og to båter som tilbyr unike opplevelser med fortiden som rammer. De felles verdiene disse medlemmene bygger på er «gjestfri», «personlig» og «kvalitetsbevisst», og skal bidra til å nå vår felles visjon; vi skal oppleves som «et godt sted å være». Dette harmonerer med verdiene vi bygger på. Sentralt i Åmot Operagards filosofi står vårt ønske om å være et godt vertskap. 

«It’s all about people» uttalte hotelldirektør Børrea Schau-Larsen på Solstrand Hotel & Bad da hun ferierte på Åmot Operagard sammen med gode venner. Hun har alltid vært en inspirasjon for oss både når vi har vært gjester på hennes hotell eller på fagmøter i Norsk Kulturarv. Begge har vi kvalitetsmerker Olavsrosa og nå deler vi samme kvalitetsmerke De historiske. Selv om det er stor forskjell mellom bedriftene i størrelse og omsetning, deler vi de samme verdiene og gleden av å dele stedets historie om det gode liv med våre gjester. Det er i møte med mennesker det magiske skjer. 

Kvalitetsmerket De Historiske står for en kvalitetsstandard på lik linje med stjerner på et hotell i utlandet, men vi er ikke vurdert ut fra minibar og antall håndklær. Vi er vurdert ut fra vertskap, historiefortelling, lokal mat og det lille ekstra. Ved at De Historiske – hotel og Spisesteder årlig bruker mistery guest hos sine medlemsbedrifter får vi en usminket og ærlig tilbakemelding på hvordan produktet fungerer, og våre gjester som drar videre til de andre medlemsbedriftene får en forventet kvalitetsstandard, men hvert sted er likevel unikt og særegent. 

Vertskap er en holdning, og her ligger vår viktigste verdiskapning. Vi prater med våre gjester, deltar og inviterer til deltakelse. Vårt publikum og gjester er mennesker. Mennesker liker å bli sett. Mennesker liker å være del av noe. Og mennesker liker å bli husket. Vårt felles vertskap er en sentral del i gjestenes opplevelser av å komme til oss.

Service gir man, vertskap er en holdning. Ut fra dette perspektivet jobber Åmot operagard. Vi ønsker at våre gjester skal føle seg velkommen, men ikke bare velkommen. De skal føle seg sett og husket.

Steinar Sørli eier og driver Åmot Operagard sammen med Yngve Brakstad.

siste kommentarer