• Stor musikal, stort samarbeid: De fire partnerne i prosjektet samlet utenfor Sandnes kulturhus: Fra venstre Tom Erik Anfinsen; Konserthussjef Festiviteten, Ingrid Forthun; Teatersjef, Agder Teater v/ Kilden Teater- og konserthus, Arne Nøst; Teatersjef Rogaland Teater og helt til høyre Anders Netland; Daglig leder Sandnes kunst- og kulturhus.

    Foto:

    Stian Bru

Musikalløft gir mersmak

28.02.2014 - 11:27
Seksjoner: 

Av Arne Guttormsen

Kulturhuset i Sandnes, Festiviteten i Haugesund, Kilden i Kristiansand foruten Rogaland Teater i Stavanger. Alle trekker de sammen om en satsing så stor at den ikke ville vært mulig uten felles løft. En av verdens mest spilte og sette musikaler, Les Miserables, er nå satt opp som en fullskalaproduksjon med 300 kostymer og en scenografi som fyller scenene.

Etter premieren i Sandnes kulturhus i begynnelsen av måneden, er den nå på vei til Haugesund og nye 15 forestillinger med premiere 4. mars. I mars er det premiere i Kristiansand der de like godt har sikret seg muligheten til å kjøre 40 forestillinger før siste teppefall. Forestillingen har vært en kjempesuksess i Sandnes og det er allerede satt ny publikumsrekord. I februar-perioden har 13.317 personer opplevd musikalen i Sandnes. Musikalen Annie i 2013 hadde 13.110 besøkende. Det er lagt ut 10 ekstraforestillinger i Sandnes i juni. Billettsalget på disse er godt i gang.

Anders Netland er kulturhussjef i Sandnes. I byens storstue er det vedtatt å satse på musikkteater. Da kommer man ikke utenom Les Misérables. 

– Men vi var ikke stand til å gjøre noe så stort alene. Dette er vår fjerde, profesjonelle musikal. Det er den største, og det er første gang vi inngår i et så unikt og omfattende samarbeid. Vårt neste samarbeid er med Christiania Teater i Oslo om Skjønnheten og udyret høsten 2014 og i Oslo januar 2015.

I løpet av det siste halvannet året har de fire institusjonene jobbet tett og hardt om gjennomføringen. Netland medgir at det har vært krevende, ikke minst å avvikle de nødvendige møter og holde kontakten til en hver tid.

– Hva har dere vunnet på dette samarbeidet?

– Vi har fått den beste og mest storslagne forstillingen noen gang. Også er det en fjær i hatten at vi har fått være en bit av det. Husets oppgave er å gi kulturopplevelser til regionen, og et mål er satsing på musikkteater. Derfor passer det ekstra godt inn, sier han.

Også i Kristiansand er de kjempefornøyd med samarbeidet.

– Samarbeidet er en nyvinning, sier Kilden-direktør Arild Strømsvåg.

– Vi ønsket å gjøre Les Misérables i forbindelse med jubileumsåret for Grunnloven. Da det viste seg at Sandnes allerede hadde sikret seg rettighetene, tok vi kontakt med tanke på samproduksjon. Den type samarbeid med et kulturhus har vi aldri prøvd. Vi visste at Haugesund og Rogaland var inne og syntes det så spennende ut. 

Kilden Teater og Konsertscene i Kristiansand hadde ingen prinsipielle innvendinger. Utfordringer har dukket opp underveis.

– Blant annet er vi medlem av Norsk teater- og orkesterforening og forholder oss til et avtaleverk et kulturhus ikke er avhengige av, men det har løst seg. Utfordringer med at en stor produksjon skal flyttes en del ganger, er vi vant til å håndtere.

– Gir samarbeidet mersmak?

– Ja, blant annet fordi vi synes det er fantastisk at vi i regionen kan lage en produksjon for et så stort publikum. Vi har aldri opplevd en slik type samarbeid verken av denne dimensjonen eller med så mange samarbeidspartnere, sier Strømsvåg.

Ulike oppgaver

Rogaland Teater bidrar med scenografi, en skuespiller og inspisient. For teatret er det den største produksjonen av kulisser noen gang. Siden forestillingen ikke settes opp i Stavanger, får teateret tilbake noen kroner per solgte billett. Kilden Teater- og konsertscene i Kristiansand bidrar med kostymer, rekvisita og backstage personell. Sandnes er produsent, koordinator og tar seg av håndtering av skuespiller, orkester og regissør.

Valg av den engelske regissøren Lisa Kent ble tatt i fellesskap. Hun har tidligere regissert Les Miserables både i København og i Bergen. For fire år siden regisserte hun musikalen Oliver i Sandnes.

Netland sier det har vært null konflikter blant den øverste ledelsen som har bestått av de fire lederne fra hver sin by. 

Til den store auditionen i 2012 kom det 200 skuespillere fra hele Skandinavia. Felles for dem er at de frekventer store musikaler ganske tett i Norge, Danmark, Sverige og Finland. 

– Dessuten har vi med fire-fem talenter fra Rogaland som nettopp har avsluttet sin utdanning, sier Netland.

Netland legger ikke skjul på at det er mye som skal stemme i en slik kjempeproduksjon.

– Det skal noe til for at det skal klaffe slik en gang til. Samarbeid er avgjørende med så tunge produksjoner. Vi kan godt tenke oss å samarbeide igjen. Utfordringen er antagelig å bli enige om hva vi skal samarbeide om. Vi har hver vår programprofil. Det er litt tilfeldig at vi nå falt sammen om samme ønske. Det krever mange møter, mange mailer, mange samtaler. Samtidig er store startutgifter fordelt på flere hus. Ingen tvil om at fordelene oppveier ulempene, sier han.

siste kommentarer