• Mottaker av Merket for god design 2014 i kategorien Visuell kommunikasjon, og nominert til Hedersprisen for god design 2014: Festspillene i Bergen og designbyrået Anti for Festspillene i Bergens visuelle profil.

    Foto:

    Anti

Ny design ga publikumsrekord for Festspillene

19.03.2014 - 14:56
Seksjoner: 

Selv om Festspillene i Bergen er ett av Norges meste kjente og største festspill, har de i de senere årene strevd med å tiltrekke seg et yngre publikum. Løsningen ble å gjøre fullstendig om på den visuelle identiteten. Den nye, vågale designprofilen ble en stor suksess allerede første året, med en dobling i andel førstegangspublikummere.

– Du må tørre å gi slipp på fortiden når du skal inn i fremtiden. Institusjoner som oss må av og til ta tydelige grep for å holde seg relevante og aktuelle. Vi er en urban og moderne kulturformidler, men vi hadde en visuell identitet som overhode ikke viste dette. Noe drastisk måtte gjøres, sier Anders Beyer ved Festspillene i Bergen i en pressemelding.  

Beyer tok over som festspilldirektør i 2012. Sammen med styret satte han i gang en omfattende fornyingsprosess. Tre mål ble satt: Å fornye, forynge og engasjere. Design ble ett av verktøyene som skulle hjelpe Festspillene i Bergen med å nå disse målene. ANTI ble valgt som samarbeidspartner. De gikk metodisk til verks for å finne sammenhenger mellom musikk og det visuelle. 

Publikumsrekord 

Resultatet ble en svært tydelig identitet som likevel er fleksibel nok til å kunne tilpasses ulike sammenhenger og målgrupper. Matematiske taktoppbygging av musikk danner selve kjernen og inspirasjonen i det visuelle utrykket. Den nye profilen falt også i smak hos publikum. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter – hele 30 000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som steg fra 11 prosent til 22 prosent på ett år. 

– Designen er svært stram og minimalistisk, men samtidig inviterer den til lek. Det skal vi spille videre på foran årets festspill, som starter 21. mai. Vi skal bli enda synligere i byen, samtidig som vi skal bruke mulighetene som ligger i designen til å engasjere publikum på helt nye måter, sier Beyer.  

– Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Festspillene i Bergen er et godt eksempel på hvordan design kan brukes til å holde seg vital og tiltrekke nye målgrupper, sier næringsminister Monica Mæland, som skal dele ut prisen.  

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter. Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping.

Hedersprisen for god design

  • Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.
  • Hensikten er å inspirere næringslivet til å investere i designmetodikk for å øke konkurranseevne og verdiskaping. 

siste kommentarer