• Nærmere 100.000 overvar konserten med Rolling Stones på årets festival i Roskilde. Aldri før har så mange besøkt festivalen. 

    Foto:

    Lars Just, PolFoto. Roskilde. 

Roskilde med publikumsrekord

09.07.2014 - 11:23
Seksjoner: 

Med over 100.000 betalende tilskuere satte årets Roskilde-festival i Danmark publikumsrekord.  Nå forventer ledelsen et overskudd på mellom 15-20 millioner danske kroner.

Inklusive dagspass og frivillige regner man med at det var totalt 135.000 besøkende den uken festivalen pågikk. Overskuddet doneres ubeskåret til veldedighet og kulturelle formål til neste års festival. Siden starten har Roskilde til sammen donert over 200 millioner kroner i henhold til festivalens formål.

Hovedheadliner til årets festival var Rolling Stones som spilte på festivalens største scene, Det orange teltet, som festivalen kjøpte fra bandet for 38 år siden. Teltscenen ble bygget spesielt for dem til en europaturné i 1976. Siden den første gang ble arrangert i 1971 på Dyrskuepladsen i Roskilde er den etterhvet blitt Nord-Europas største musikkfestival. Roskilde ligger 30 minutter med tog fra København.

I festivalens over 40 år lange historie har billettene aldri tidligere blitt revet raskere bort. 80.000 festivalpass gikk ut nesten med en gang. I følge ryktene fikk Stones 20 millioner kroner av et bookingbudsjett på mellom 45 og 50 millioner for konserten på litt over en time. Dette ble avvist av ledelsen, samtidig som de ikke ønsket å bekrefte hva honoraret var. Tidligere skal både Prince og  Bruce Springsteen ha fått 12 millioner. Fjorårets toppnavn Rihanna fikk ikke mer enn 6 millioner.

Andre toppnavn på årets festival var Outkast, Bastille, Arctic Monkeys, Haim, Lykke Li, Damon Albarn, Drake og Stevie Wonder.

Et stadig viktigere element i festivalen er et variert og næringsrikt mattilbud fra en rekke ulike aktører som har leid bodplas, hvor hver porsjon ikke kostet over 50 danske kroner. Roskilde har forsterket satsingen på økologisk, kortreist mat og bærekraft. I år kjørte de også en stor kampanje under tittelen «Stop wasting Food» i samarbeid med Danmarks største frivillige forbrukerbevegelse mot matavfall «Stop Spild Af Mad».

Totalt ble det gjennomført 166 konserter med musikere fra over 30 land. Det deltok 31.000 frivillige. 55.000 bilder ble delt på Instagram, mens det under konserten med The Rolling Stones ble delt 4.000 meldinger på Facebook. 

siste kommentarer