• Strange (Mikael Birkkjær) og Lund (Sofie Gråbøl) er på nye eventyr. Her er fra «Forbrytelsen 2» fra 2009. 

    Foto:

      Tine Harden, DR./ANB

Verden vil ha danske TV-serier

24.03.2014 - 15:23
Seksjoner: 

Borgen og Forbytelsen. Danske suksess-serier har for alvor befestet sin posisjon i det norske folk, og gjennomgående hatt svært høye seertall. Nå skaper de big business for Danmarks Radio, Danmarks NRK. Forbytelsen er så langt solgt til 170 land, mens Broen, som var en svensk-dansk co-produksjon (med støtte fra NRK) er solgt til 50.

Det var serien om politietterforsker Sarah Lund, som hadde premiere i 2007, som for alvor startet interessen hos internasjonale TV-innkjøpere for en sjanger som i bransjen har fått tilnavnet «Nordic Noir» (etter franske film-noir)».

Når er det Borgen og Arvingene som vekker størst internasjonal interesse.

-Siden DR vant Emmy-prisen for beste utenlandske serie tre år på rad, har vi kunnet merke en kjempeinteresse for skandinaviske produksjoner. Det har virkelig åpnet dører for oss. Så lenge det er fra Norden, så er kjøperne interessert med en gang, sier Jan Salling til business.dk, som er en del av der danske mediekonsernet Berlingske.

Salling er salgssjef i Nordic World, som er ansvarlig for salg av innhold fra en rekke nordiske TV-kanaler, blant annet danske TV2, svenske TV4 og norske NRK. Den store interessen har gjort at Nordic World har kunnet doble omsetningen tre år på rad.

De har også solgt en ti år gammelt backkatalog til det amerikanske strømme-selskapet Netflix, som i følge Salling betaler godt.

Det er nettopp selskaper som Netflix og de andre store amerikanske nettverkene som HBO og ABC, som har vært med å heve standarden og ikke minst ryktet til TV-serier. Betaltjenesten HBO, som står bak kritikerroste suksesserier som The Wire, Bordwalk Empire, The Sopranos, Six Foot Under, John Adams, The Pacific og Band of Brothers, har cirka 93 millioner abonnenter verden over gjennom sine video-on-demand produkter, mens HBO-programmene selges til over 150 land. Netflix har hatt stor suksess med sine egenproduksjoner som The House of Cards, Orange is the New Black og Breaking bad.

Fra å være en utskjelt sjanger med såpeserier som Dallas, Dynasty og Falcon Crest, hvor seriøse skuespillere sjelden kunne lokkes med mellom de prestisjetunge spillefilmene, er dette nå satt på hodet.

Gratis reklame

Det er serier fra Skandinavia, Israel, USA, Brasil og Tyrkia som nå dominerer den internasjonale etterspørselen. Det er en kjent sak at denne typer serier med en tydelig identitet og bruk av ekte locations i områder/byen, også er en gedigen markedsføringskanal. Ystad har fått sin egen «Wallander»-turisme, København nyter godt av at både Forbrytelsen og Broen bruker byen aktivt. Tyrkiske myndigheter melder nå om 12 prosent flere turister fra arabiske land etter at de begynte å eksportere sine såpeserier til disse landene.

-Vårt største marked er fortsatt public service-kanalene i Europa som SVT, BBC, Arte, ARD og VRT, men både USA og Australia er på vei til å bli riktig store markeder. Seerne vil nå gjerne se originalversjonen, samtidig som vi også selger remake-rettighetene, sier Helene Aurø, sousjef i DRs internasjonale salgsavdeling til businnes.dk.

Men selv for den internasjonale suksess-serien amerikanske «Mad Men», som har premiere på sesong syv i USA i april, er det snakk om svært lave seertall i forhold til befolkningen. Omkring tre-fire millioner seere av en befolkning på 270 millioner har i snitt fulgt med på serien, hvilket gir en oppslutning på rundt 1.5 %. 500.000 seere i Norge utgjør ca. 12.5 prosent av seer-universet.

 

siste kommentarer