Er High End Low End reiseliv?

En kollega i reiselivsbransjen fortalte meg at for han var denne typen turisme low end, et segment i markedet han ikke ville assosieres med. Spørsmålet jeg da vil stille - er det sosialdemokratiet som slår inn, eller ren misunnelse?

High end-turisme er på full fart inn i norske fjorder. Det er en økende trend at den moderne luksusturisten ønsker en annerledes form for luksus. De søker autentiske og nære opplevelser – bort fra plasttroll og ”all inclusive” – der de lærer, deltar og kommer under huden på destinasjonen. De ønsker å komme i nærkontakt med lokalbefolkningen, og føle at opplevelsen er skreddersydd for akkurat dem. Da snur de ikke på kronene. For dem er det en investering i visuelle, kulturelle og ikke minst personlige minner.

Årshjulet vårt på Åmot Operagard har ulike kundegrupper. Sesongen for klassisk reiseliv er kort, og for en bedrift med fire soverom må vi velge alternative strategier for å skape vekst. Om våren og sensommeren fylles gården med konfirmasjoner, bryllup og konserter, julebordene preger desember, mens næringslivet holder en jevn aktivitet året gjennom. Hva så med hulrommene?

Vi har jobbet tett med Christine Gaffney i The Travel Designer siden 2010 for nettopp å tiltrekke oss High End-turistene fra USA. Med hennes hjelp ble i Åmot Operagard i 2011 rangert som ett av verdens fremste og mest eksotiske reisemål på CNN, som igjen satte oss på kartet for luksusturistene. For oss bidrar denne typen turisme på flere plan. De økonomiske fordelene er åpenbare, men vi sitter også igjen med gode historier, nye kundekretser, et globalt nettverk, og ikke minst en pekepinn på hvor vi befinner oss internasjonalt. Disse kundene har reist mye og stiller høye krav til kvalitet i alle ledd. Deres tilbakemeldinger er gull verdt for å heve nivået på det vi gjør.

Å oppvarte disse kundene krever selvsagt mer av oss. Man står til rådighet 24 timer i døgnet, og det er forventet at vi kan levere et sømløst produkt fra de kommer til de drar. Totalpakken av mat, drikke, vertskap, guiding og aktiviteter må være av ypperste klasse. Samtidig skal man være tro mot sin egen merkevare og identitet. Selv om vi hadde de mest anerkjente vinene på menyen, foretrakk våre russiske gjester å prøve lokalt øl, og lokale smaker og råvarer ble valgt framfor andre.

Forskning viser at reiselivet er kjennetegnet av dårlig inntjening, lav kompetanse og liten investeringsvilje. For oss blir det derfor et stort paradoks å ikke ønske disse turistene velkomne. Norsk reiseliv har alt å tjene på å rette fokuset mot high end-turisme. Vi er prisgitt fantastiske naturopplevelser, og som et høykostnadsland tiltrekker vi oss allerede betalingsvillige turister. Norge er fremdeles i spedbarnsfasen, men potensialet er stort. Det krever imidlertid aktører som er villig til å satse på kvalitet, vertskap og unike opplevelser. Åmot Operagard vil gjerne ha flere samarbeidspartnere, og har følgende fem råd til alle som satser innenfor dette segmentet.

  • Skap en helhetlig opplevelse hvor kombinasjonen av mennesker, natur, kultur og lokalmat står i fokus.
  • Samarbeid med underleverandører som verdsetter og praktiserer høy kvalitet.
  • Skaff deg en god agent med et bredt, relevant nettverk.
  • Vær et vertskap som er personlig, ærlig og ekte i møtet med gjesten, men ikke privat.
  • Lever kvalitet i alle ledd, og vær kompromissløs på dette området.

Man kan mene mye om mennesker som har råd til å kjøpe en yacht til to milliarder kroner, men i denne sammenheng er dette irrelevant. Denne kundegruppen legger igjen mye penger – i sterk kontrast til bobilturistene som fyller bilene med alt de trenger til ferien.

High End-turistene ønsker unike opplevelser, og er villige til å betale for det. Det har ikke norsk reiseliv råd til å takke nei til.

 

 

I sommer fikk vi besøk av eierne av verdens dyreste yacht; en av de 100 rikeste familiene i Russland, som har tjent sin formue på edle vodkadråper. Personlige trenere og butler ble fløyet inn med privat helikopter, og opplegget skreddersydd ned til minste detalj.

Share: